tiistai 12. helmikuuta 2013

Aikuisten oikeesti, leikisti


Edelliseen postaukseen kirjoitin "Kaipaamisesta voi näköjään tehdä leikin."

Olen jotenkin tajunnut leikkimisen uudelleen. Aarrekartta on juuri sitä: minä leikin.

Ja se ei tarkoita, että se olisi vähäpätöistä, hömppää tai naiivia.

Minullahan on syvässä hömpän pelko: sitä pelkää tehdä joitain asioita, ettei vaan vaikuta hömpältä: tyhjäpäiseltä, epä-älylliseltä, asioita vesittävältä ja yksinkertaistavalta HÖRHÖLTÄ. Ehkä meissä kaikissa tutkijakoulutuksen saaneissa on tällainen pelko. Ja toivon ettei se ihan kokonaan koskaan lähdekään...

 (Minua muuten ilahdutti ja vapautti suuresti, kun pitkän yliopistopedagogisen koulutuksen päätöspäivänä eräs kurssilainen -- ihastuttava ihminen jossa yhdistyy viisaus, tinkimätön tieteellinen ajattelu sekä suurensuuri sydän -- laittoi minulle kädestä käteen -postina pienen lapun jossa luki: "ostetaanko paidat jossa lukee PEDAHÖRHÖ".  - Paitoja ei saatu teetettyä, mutta julistaudun ilomielin pedahörhöksi.)



Mitä se tarkoittaa, että aikuinen leikkii -- että minä leikin? Se tarkoittaa että

- hyväksyn toimintani fantasialuonteen, tai sen fantasiaulottuvuuden

- hyväksyn toiminnan itseisarvoisen merkityksen. Eli saan tehdä tätä siksi että se minulle tärkeää ja kiinnostavaa - sen ei tarvitse toteutua mitään muuta asiaa varten

- suhtaudun toimintaani hyväksyvän humoristisesti tai irtonaisesti, mutta olen silti tosissani ja suuntautunut. Lapsethan leikkivät nimenomaan näin. Leikki tapahtuu ihan läpikotaisin tosissaan. Silti se on sillä tavoin keveää, että siitä voi tarvittaessa irrota, muuttaa suuntaa, antaa olla.

- toiminta on syvästi palkitsevaa -- eheän, kokonaisvaltaisen olemisen tunteen tuottavaa


Eli leikkiessäni olen tekemisissä maailman POTENTIAALI-luonteen kanssa.

Meidän todellisuutemmehan on aina viime kädessä tässä ja nyt. Ja yhdellä tapaa se on aina tietenkin myös mennyttä: elettyä, historiallista... Mutta yhtä totta on se, että se on aina juuri kohta tapahtumassa, aukeamassa, toteutumassa. Todellisuus on potentiaalista.

Pohdimme hiljattain taas erään koulutusporukan kanssa asiantuntijuutta, millaisia ovat asiantuntijat. Ehkä asiantuntijuudessa on tätä leikkimistä mukana? Ehkä tästä seuraavassa postauksessa...

**


Miten sinä leikit? 


4 kommenttia:

  1. Oletko kokeillut Pinterestiä? En ole varma, millaista sen käyttäminen selaimen avulla on, mutta iPadillä se on todella mukavaa. Ja sen avulla voi tehdä vaikka sen Aarrekartankin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On mulla tunnukset sinne ja olen katsellut toisten Pinterestejä. En oo vielä opetellut tekemään omia, voisin kokeilla!

      Poista
  2. Jos "blogileikki" innostaa, niin haastoin blogissani sinut kertomaan kymmenen hyvän mielen asiaa :)

    VastaaPoista